Dr. Alan Thomas

Entwicklungspsychologe und Forscher rund um das Thema des selbstbestimmten Lernens von jungen Menschen, u.a. an der Charles Darwin Universität in Australien.
Seine Forschung konzentriert sich hauptsächlich auf informelles, natürliches und selbstbestimmtes Lernen von Menschen.

Bisher sind zwei Bücher im tologo verlag in deutscher Sprache von ihm erschienen, das zweite erst kürzlich am 28.11.2016:
„Bildung zu Hause – eine sinnvolle Alternative“
Informelles Lernen – Wie Kinder zu Hause lernen“

Auch wenn die Titel der Bücher etwas verwirren, geht es in den Büchern nicht um das Thema `Homeschooling`, sondern lediglich um Beobachtungen, wie junge Menschen egal welchen Alters sich bilden, außerhalb der Schule. Das Stichwort ´zu Hause´ ist vielleicht so zu verstehen, dass sich bilden im Alltag, auf der ganzen Welt, im Leben schlechthin stattfindet.
Im Rahmen des Symposiums und im Vortrag von Dr. Alan Thomas geht es nicht um „Homeschooling“, sondern um das ethische Grundverständnis dem Menschen gegenüber auf informelle Art und Weise sich zu bilden und sich in eine Kultur einzubinden, abseits der sonst üblichen Normen oder der Vorstellung ohne Schule fände keine Bildung statt.

Einen Vorgeschmack auf seinen Vortrag: „Autonomous education and informal learning“ (in englischer Sprache):

What happens if children are given complete freedom and the autonomy to direct their own lives? I will show that when children are free to learn they will still acquire all the knowledge they need to become fully educated citizens.
From birth, all children are autonomous. There is a world out there and they want to learn everything about it. They are innately curious and seek out new experiences. As they grow they want to be able to do what all people do. They play at ironing, sweeping the floor, cooking, writing, driving the car and so on. Such activities are generally thought to be of little or no consequence but they contribute to understanding how the world around them works. Most striking of all is language learning. It simply cannot be taught in the formal sense.

As children grow so does play become more sophisticated. I will describe my research (with Dr Harriet Pattison) into “unschooling”. We demonstrate that children acquire the culture simply by living in it, mostly through implicit, incidental and intentional learning. What stands out is that parents themselves, not philosophers, psychologists or educators, are the ones who have discovered “unschooling” where children and young people control their own life paths.

So, children control their lives and play all day. However, close analysis shows that things are not as simple as they first appear. The influence of the culture may not be direct but is arguably even more insistent than being coerced to learn in school.

A French educator, Bernard Collot, neatly summarises autonomous education “simplexité”, it happens very simply but how it happens is extremely complex.

Whatever the case, children emerge as well rounded, socially confident and responsible citizens. If they decide to go to school or college most seem able to fit in easily, even if they have never experienced a formal lesson, written an essay, taken a test or studied a text book.

Dr. Alan Thomas
UCL Institute of Education, London (Institut für Bildungsforschung London)

Die anschließende Gesprächsrunde wird in englischer Sprache stattfinden. Ein Übersetzer wird Ihnen für aufkommende Fragen und Antworten beiseite stehen.